Oslo bekommt nach Jahre neue Straßenbahnwagen – SL 18
Aktualisiert: 25.09.2022
Bis 2024 wird Oslo 87 neue Straßenbahnen bekommen.
Seit ca. 2009 wurde die Notwendigkeit erkannt in die Zukunft investieren zu müssen. Und wie bei solchen Projekten im öffentlichen Bereich üblich, dauerte es entsprechend lange, bis das Projekt erfolgreich umgesetzt werden konnte.
Zurzeit fahren noch viele der alten Siemens-Straßenbahnen durch Oslo.
Die alte und vertraute Straßenbahn im Osloer Stadtbild, inkl. des Quietschens und Klapperns.
Serie SL79/I seit 1982,
1998 kam noch die SL79/II dazu, der die hintere Tür fehlt!
Die Technik gilt als robust, was wohl auch ihre lange Lebens- und Einsatzdauer erklärt.
Sie bietet Platz für 137 Personen – die neue Straßenbahn kann 220 Personen befördern.
Nebenbei, man kann die Straßenbahn auch für private Veranstaltungen mieten
Und dies ist die neue Straßenbahn des spanischen Herstellers CAF
Sie ist größer, bietet zusätzlichen Platz für mehr Reisende und ist, nach Aussage von Sporveien, auch energieeffizienter, um zukünftig mehr Personen in Oslo befördern zu können.
Umbau und Ausbau: Anfangs mussten einige der abgenutzten Gleise ausgetauscht werden und Investitionen in die Infrastruktur, Bahnsteige und weitere Umbaumaßnahmen etc. waren nötig. Einige Haltestellen wurden verlegt. Eine genaue Auflistung findet sich im Link.
Aus der Haltestelle „Hausmanns gate“ wurde „Nybrua„.
Dann wurden die neuen Straßenbahnen nachts im Probebetrieb gefahren. Dabei stellte sich z.B. heraus, dass einige Straßenschilder und Sträucher „im Weg“ waren.
Fakta
- OM NYE TRIKKER TIL OSLO
- Antall: 87 nye trikker (det foreligger en opsjon på kjøp av ytterligere 60)
- Leverandør: Spanske CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA
- Lengde: 34,16 meter
- Bredde: 2,65 meter
- Type: Urbos 100
- Plass til: 220 passasjerer
- Antall dører: 6 (mot 4 på dagens trikker), romslige og åpne dørarealer
- Universell utforming: ingen trapper, fire rullestolplasser i hver trikk (to per retning)
- Annet: USB-kontakter om bord
- • Kunde- og reiseinformasjon:
- Se Ruter.no eller bruk RuterReise-appen.
- Ruters kundesenter: Tlf. 22 05 70 70 (vanlig takst) eller tlf. 177 (egne takster)
- OM TRIKKEPROGRAMMET
Nå gjennomføres Trikkeprogrammet, tidenes satsning på trikk i hovedstaden. Trikketilbudet skal fornyes ved kjøp av 87 nye, moderne trikker som skal leveres i en periode fram til 2024. I tillegg oppgraderes trikkeinfrastrukturen, trikkebasene, gater og byrom. - Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og Ruter AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.
- I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.
- I 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
- I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
- Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye, moderne trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
- Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
- De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
- Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
- De nye trikkene er planlagt levert for testkjøring i Oslo fra og med 2020.
- Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
- Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.
siehe auch: Die neue Straßenbahn in Oslo
weiter Infos:
→ SL79 https://no.wikipedia.org/wiki/SL-79
→ SL95 https://no.wikipedia.org/wiki/SL-95
Pingback: Die alte Osloer Trikk SL-79 - Norwegen-Journal
Pingback: Sporveien - pressemelding - Norwegen-Journal
Pingback: Die neue Straßenbahn in Oslo - Norwegen-Journal